Skip to main content

100 hari

Dah berhabuk dan bersawang blog ni. Tanpa sedar dah 8 bulan rupanya aku tinggalkan dan abaikan blog ni. Bukan sengaja tetapi masa memang tidak mengizinkan. Sesuatu berlaku dalam tempoh 8 bulan ni. Kepada yang masih setia menjenguk blog ni walaupun tiada update baru daripada aku, aku ucapkan terima kasih.
 
Begitu pantas masa berlalu. Tanpa sedar dah lebih 100 hari mak yang tersayang meninggalkan kami semua. Walaupun dah 100 hari tetapi ngatan terhadap mak, kerinduan terhadap mak tak pernah susut walau sedikitpun 
 
 
Kepada yang belum tahu, mak aku telah pergi menyahut panggilan ilahi pada 8 Mei 2014 yang lalu. Nanti aku akan ceritakan secara terperinci peristiwa itu dalam entri akan datang. Insyaallah.
 
Malam Sabtu yang lalu, kami sekeluarga berkumpul untuk solat berjemaah, tahlil dan bacaan Yassin bersama-sama diketuai oleh abah. Syukur Alhamdulillah kerana semua adik beradik dan ipar duai serta anak buah aku dapat bersama-sama.
 
Sayu terasa hati bila bacaan Yassin dimulakan. Bukannya aku tak biasa baca Yassin untuk mak, memang boleh dikatakan sehingga hari ini aku masih lagi cuma membaca Yassin setia hari. Itu sahaja yang dapat aku berikan pada mak sekarang ni. Tetapi bila baca satu keluarga seperti ini memang lebih pilunya. Memang aku tak sekuat orang lain. Air mata memang mudah sangat mengalir. Bukan tidak redha dengan pemergian mak, tetapi kesedihan masih belum dapat dibuang lagi. Semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atas roh mak. 
 
Untuk majlis keluarga ni, abah minta kami buat BBQ sahaja untuk makan selepas tahlil tu. Tak perlu masak yang lain. Mudah dan memang kegemaran kami sekeluarga, Abah belayam, kambing, udang galah, sosej, daging burger untung dibakar. Abah seronok bila semua anak-anak berkumpul macam ni. Kalau dulu aku Nampak mak yang akan Nampak seronok bukan abah. Tapi rupanya bukan abah tak seronok cuma abah tak menunjukkan keseronokan itu. Tapi lepas mak pergi ni, memang napak sangat abah akan seronok bila semua anak cucu ada dekat rumah. Mungkin terubat rindu abah pada mak bila tengok anak cucu agaknya. Aku tak mampu bercerita banyak kerana sayu setiap kalinya. Uhukss... Aku kongsikan serba sedikit gambar untuk tatapan semua dan juga tatapan aku juga pada masa akan datang. 
 
 
 Proses bakar membakar oleh adik dan adik ipar aku
 
 
 
 
 
Hasilnya
 
 
 
Yang ni tak bakarlah....
 
Mee Goreng kegemaran abah
 
Kek Butter resepi mak kegemaran keluarga aku.
 
Cucu-Cucu Nenek dan Atok
 
Jijie dan Ayoi

Adam Syafik dengan sandal baru yang ada lampu

Comments

  1. salam takziah ye dik.... ptt lah lama sgt tak dgr berita... rindu betul akak nk dgr cite kamu... moga kamu tabah n banyak2 bersabar ye dik... anak mana yg tak pilu, tak sedih bila tibe2 mak nya takde di sisi di depan mata... al fatihah bt arwah, moga rohnya dicucuri rahmat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sis. Memang kesedihan masih terasa sehingga kini

      Delete
  2. takziah dari akak juga... samalah kita hari raya ini tanpa insan tersayang... akak kehilangan bapa pada 23 jun yang lepas... yah... akak ada baca cerita pasal mak aieyda sebelum itu.....
    apapun kita kirimkan doa moga dosa mereka diampunkan... itulah yang kita boleh buatkan..
    harinipun dah habis syawalkan... semoga kehidupan kita dipermudahkan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Hati Pengarang Jantung

Inilah buah hati abah aku skarang ni. Merekalah penghibur hati abah sejak mak pergi. Merekalah racun merekalah penawar. Semoga semuanya menjadi anak yang soleh dan cucu yang sentiasa mengingati atok dan nenek walaupun nenek dah pergi meinggalkan mereka.   Wan, Jiji & Ayoi (Anak2 abang aku) Adam (Anak Adik Perempuan Aku-Ain) Qisya (Anak Adik Lelaki Aku, A'a. Walaupun Qisya bukan anak betul adik aku tapi dia telah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Dan kami sayangkan dia.)

Hospis Malaysia

Photo credit to http://www.hospismalaysia.org Mungkin ramai diantara kita yang tak tau apa itu Hospis Malaysia. Aku tak pelik kalau anda tak tau sebab dulu aku pun tak tau dan tak pernah dengar tentang Hospis Malaysia ni.Aku mula 'kenal' Hospis Malaysia ni bila mak aku mula menghadapi gangguan pernafasan. Ya aku tau mak aku dah meninggal dunia beberapa bulan lepas tapi maafkan aku kerana aku masih belum mampu menyebut arwah mak, Aku lebih selesa menyebut mak sahaja. Kerana mak sentiasa hidup dalam hati aku :-'(   Ok berbalik cerita tentang Hospis Malaysia tadi. Sebenarnya aku sekeluarga diperkenalkan dengan Hospis Malaysia ini oleh doktor dan jururawat yang merawat mak di Hospital Luala Lumpur. Memandangkan mak kerap mengalami gangguan pernafasan dan menghadapi sedikit masalah untuk banyak bergerak  maka mereka mencadangkan supaya mak dibekalkan dengan oxygen dan juga wheelchair. Pada awalnya kami menjangkakan kami perlu membeli peralatan tersebut tetapi rupanya tid

Pengalaman Minggu Pertama Persekolahan

Selamat kembali ke sekolah adik-adik/anak-anak semua! Hari ini merupakan hari pertama dan minggu pertama persekolahan  bagi sesi tahun 2016. Jadi Aida nak ambil kesempatan bercerita tentang pengalaman minggu pertama persekolahan. Tapi bukan pengalaman  Tahun 1, cerita ini tentang pengalaman minggu pertama persekolahan di Tingkatan 4.Ehhh kenapa Tingkatan 4? Mesti ada yang tertanya-Tanya kan? Jawapannya mudah. Aida berpindah ke sekolah baru masa di Tingkatan 4. Pindah jauh ke Borneo kerana mengikut abah yang bertukar ke Sabah. Kami berpindah ke Kota Kinabalu pada penguhujung tahun. Sekolah yang dipilih oleh abah untuk Aida ialah Maktab Sabah @ Sabah College, antara sekolah ternama di Sabah. Pada masa itu kami tinggal di Putatan. Jarak antara Putatan dengan Sekolah Maktab Sabah adalah lebih kurang setengah jam perjalanan menaiki bas. Aida ke sekolah menaiki bas.  Maktab Sabah. Photo credit to Wikipedia.  Ok kita berbalik kepada cerita pengalaman minggu pertama di sekolah