Skip to main content

Cerita Pagi Sabtu

Korang pernah tak check gula dalam darah? Aku biasa jer buat sendiri kat rumah sbb kami mmg ada beli peralatan semua tu. Jadi aku seminggu sekali memang check lah. Saja nak tau kan. jadi kalau terlebih bolehlah adjust diet balik. Biasanya bacaan aku antara 4.5 - 5++. Belum pernah lah sampai 6 lagi setakat ni. Walaupun aku ni gemuk (biasanya diabetic dikaitkan dengan kegemukan kan?) tapi Alhamdulillah gula aku tak setinggi mana.
 
 
 
 
Pagi tadi selepas check mak, aku pun check lah diri sendiri.
Bila tengok result...
haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa??????????????????????????? whattttttttttttttttttttttttttttttt??????????????????
Biar betulllllllllllllllllllllllllllll....
Result yang sangat mengejutkan....
 
Nak tau kenapa aku terkejut?  Mana tak terkejut, angka yang keluar kat alat tu adalah 3.8. Diulang 3.8. Uishhhhhhhhhhhhh...rendahnya...macam mana boleh jadi macam ni? Padanlah agaknya aku ada pening2 skit lately. Rupanya gula aku rendah. Huhuhuuuu.....
 
Panik jugak aku. Ni mmg tak boleh jadi. Sesuatu perlu dilakukan. Aku perlu tingkatkan makanan yang mengandungi gula. Jadi hari ni aku nak makan kek, aiskrim dsb. hehehehe....Aku harap semuanya ok. Insyaallah... 
 
Korang mesti pelik kan orang gemuk macam aku ni gula rendah. Sebenarnya kalau korang nak tau aku dah lama tak minum air bergula ni. Ehhh tak lah lama sangat...dalam setahun dua ni kot. Pagi petang siang malam memang aku minum air kosong jer. Kalau pergi kedai makan pun aku order air mineral. kalau takde air mineral aku tak order air langsung. Balik baru teguk air kosong. Minum air bergula ni seminggu tak sekali. pastuh aku control makanan bergula. Mak aku ada diabetic. Jadi aku taknaklah terkena sama. Semua tu aku mula control semua tu.
 
Tapi tak sangka pulak sampai turun serendah itu. Aku akan usahakan agar naik semula ke paras 4.5 ke atas. Insyallah. Doakan aku ya.

Comments

  1. 3.8??..ok la tuuu...klu penin², means darah rendah...elok mkn daging, kerang...klu dah cecah 5 tuh, simptom kencing manis dah tu....cecah 4 pon sy dah takot...dah tua nie kesihatan kena jaga...huk!huk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok tapi agak rendah awak...sbb doctor kata:

      3.9 -5.5 - Normal
      5.6-6.9 - Berisiko untuk mendapat diabetis
      7 dan ke atas - Diabetis

      Marilah kita jaga sama-sama ok....semoga kitra sentiasa sihat...insyaallah...

      Delete
  2. Wah kagumnya tak penah tinggi.. good.. teruskan!
    Teruskan... bagus takde diabetis.. once dah ada, susah huhuhu!
    Tp kurang gula bahaya jgk tu! sesekali apa salahnya mkn minum manis... reward diri snd kan kan kan? :D

    Sy ada gak benda alah ni.. arwah mak punya tp sy tak penah buat.. takut hahaha.
    Laki sy volunteer nak buatkan pun sy takut (ntahapehapekan) :P
    Sekali je tau gula sy 4.4 tu pun lps 2jam minum air gula.
    Risau gak takut tinggi sbb sy ni PENCINTA MANIS.. suruh minum air kosong.. meme tak aaaaa huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak reward diri sendiri dengan makanan dik...macam kek ke...hehehehee....ala dik tak sakit sangat lah...sakit sikit je masa cucuk tu...pastu ok dah...jangan risau :-)

      Delete
    2. Masalahnya ialah saya ni penakut.
      Nurse pun ckp sy ni penakut.. dia kata BERANAK LAGI SAKIT DIKKK huhuhu.

      Sy tak kuat mcm kak aida sob sob.

      Delete
  3. Dah boleh masuk tahap hipo. Air manis sbnrnya tak efek sgt kecuali air berkarbonat. Tmbhkan karbo terutama nasi dalam hidangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yg risau tu...nasib baik takde aper2...saya mmg tak minum air berkarbonat ni...tak suka...huhuhuu....karbo takleh tambah sbb saya ni gemuk...hhuhuhuu....anyway thanks for d advise ya...

      Delete
  4. akak penakut nak gi check ... tuler pasal penakut ...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Hati Pengarang Jantung

Inilah buah hati abah aku skarang ni. Merekalah penghibur hati abah sejak mak pergi. Merekalah racun merekalah penawar. Semoga semuanya menjadi anak yang soleh dan cucu yang sentiasa mengingati atok dan nenek walaupun nenek dah pergi meinggalkan mereka.   Wan, Jiji & Ayoi (Anak2 abang aku) Adam (Anak Adik Perempuan Aku-Ain) Qisya (Anak Adik Lelaki Aku, A'a. Walaupun Qisya bukan anak betul adik aku tapi dia telah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Dan kami sayangkan dia.)

Hospis Malaysia

Photo credit to http://www.hospismalaysia.org Mungkin ramai diantara kita yang tak tau apa itu Hospis Malaysia. Aku tak pelik kalau anda tak tau sebab dulu aku pun tak tau dan tak pernah dengar tentang Hospis Malaysia ni.Aku mula 'kenal' Hospis Malaysia ni bila mak aku mula menghadapi gangguan pernafasan. Ya aku tau mak aku dah meninggal dunia beberapa bulan lepas tapi maafkan aku kerana aku masih belum mampu menyebut arwah mak, Aku lebih selesa menyebut mak sahaja. Kerana mak sentiasa hidup dalam hati aku :-'(   Ok berbalik cerita tentang Hospis Malaysia tadi. Sebenarnya aku sekeluarga diperkenalkan dengan Hospis Malaysia ini oleh doktor dan jururawat yang merawat mak di Hospital Luala Lumpur. Memandangkan mak kerap mengalami gangguan pernafasan dan menghadapi sedikit masalah untuk banyak bergerak  maka mereka mencadangkan supaya mak dibekalkan dengan oxygen dan juga wheelchair. Pada awalnya kami menjangkakan kami perlu membeli peralatan tersebut tetapi rupanya tid

Pengalaman Minggu Pertama Persekolahan

Selamat kembali ke sekolah adik-adik/anak-anak semua! Hari ini merupakan hari pertama dan minggu pertama persekolahan  bagi sesi tahun 2016. Jadi Aida nak ambil kesempatan bercerita tentang pengalaman minggu pertama persekolahan. Tapi bukan pengalaman  Tahun 1, cerita ini tentang pengalaman minggu pertama persekolahan di Tingkatan 4.Ehhh kenapa Tingkatan 4? Mesti ada yang tertanya-Tanya kan? Jawapannya mudah. Aida berpindah ke sekolah baru masa di Tingkatan 4. Pindah jauh ke Borneo kerana mengikut abah yang bertukar ke Sabah. Kami berpindah ke Kota Kinabalu pada penguhujung tahun. Sekolah yang dipilih oleh abah untuk Aida ialah Maktab Sabah @ Sabah College, antara sekolah ternama di Sabah. Pada masa itu kami tinggal di Putatan. Jarak antara Putatan dengan Sekolah Maktab Sabah adalah lebih kurang setengah jam perjalanan menaiki bas. Aida ke sekolah menaiki bas.  Maktab Sabah. Photo credit to Wikipedia.  Ok kita berbalik kepada cerita pengalaman minggu pertama di sekolah