Skip to main content

Datum Jelatek

Semalam kampung aku, Taman Keramat (kampung lah sangat kan? hehehe) glamer sekejab. Masuk TV arus perdana kerana isu protes Projek Datum Jelatek. Kalau korang nak tau Projek Datum Jelatek ni adalah projek pembinaan kondominium mewah, hotel, pejabat dan pusat membeli belah di atas Tanah seluas 2.4 ekar beesebelahan dengan Stesen LRT Jelatek. kawan ni dahulunya merupakan kawasan rumah pangsa PKNS. Ada 4 blok rumah pangsa PKNS setinggi 4 tingkat di kawasan tu sebelum ni. Semua rumah pangsa tu telah di robohkan beberapa tahun lepas untuk projek baru. Penghuni rumah pangsa diberi pampasan dengan nilai yang aku kira banyak juga jika dibandingkan dengan harga kos rumah pangsa tersebut.
 
Projek Datum Jelatek ni bermula seawal tahun 2008. Tetapi masih belum siap (malah projek belum mula pun) sehingga kini kerana isu bantahan penduduk setempat (bukan semua tapi sebahagian aku kira) yang tidak bersetuju dengan projek mewah tersebut. Kondominium yang katanya bermula pada harga RM700,00.00 (atau lebih) terlalu mahal untuk dibeli oleh orang Melayu. Keramat merupakan kawasan yang penduduknya 100% Melayu. jadi bila orang Melayu tak mampu, dikhuatiri jualannya akan dibuka kepada bangsa asing. Kata mereka keramat dibangunkan oleh Datuk Harun selepas peristiwa 13 Mei, untuk mengimbangkan populasi kaum cina dan melay udi kawasan bandar. Oleh itu, kenapa perlu dibuka kawasan keramat ini kepada bukan orang Melayu. Jadi atas sentimen tersebut semalam mereka telah mengadakan protes yang aku kira besar-besaran juga di kawasan tapak projek seawall pukul 10.00 pagi dan berlarutan sehingga ke tengah hari.
 
Photo credit to Malay Mail Online
Sebagai penduduk Keramat, anak jati Keramat yang membesar di Keramat, aku faham kekhuatiran mereka. Tapi aku tidaklah bersetuju seratus peratus dengan tindakan tersebut. Aku ada pendapat sendiri tentang kes ini. Bagi aku ada baik dan buruknya projek ini.
 
Sebagai anak jati Keramat aku memang tak setuju juga Keramat dicerobohi oleh bangsa asing. Biarlah keramat kekal menjadi kawasan Melayu sepenuhnya. Tapi aku nampak ada baiknya juga projek ini. Keramat ni kawasannya jauh lebih besar daripada Setiawangsa. Tapi Setiawangsa jauh lebih terkenal daripada Keramat sedangkan Setiawangsa tu jauh lebih baru wujudnya daripada Keramat. Sebesar-besar Keramat tu satu bank pun takde. Semua bank di Setiawangsa. Maybank, BSN, CIMB, Hong Leong. Keramat ni seolah-olah kawasan yang terpinggir daripada pembangunan. Sebagai anak jati Keramat aku sedih jugak tengok keadaan tu. jadi aku nampak kewujudan Datum jelatek ni ada jugak baiknya. Orang Keramat mesti maki aku sebab cakap macam ni. Tapi ini pendapat aku. Aku suka projek besar macam ni. Cumanya aku tidak juga bersetuju ia dibuka kepada orang asing. Itu sahaja. 
 
Tapi walau apapun kita tunggulah perkembangan selanjutnya. Aku harap isu ini akan berakhir dengan baik. Semoga kerajaan negeri dan penduduk setempat dapat mencapai kata sepakat. Semoga keramat terus dipelihara. 

Comments

  1. Akk smlm br lalu sana test drive kete. X perasan pulak tmpt ni

    ReplyDelete
  2. Aku pun penduduk Keramat juga satu ketika dulu.Hihihi.Sentimental woh tempat ni.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Hati Pengarang Jantung

Inilah buah hati abah aku skarang ni. Merekalah penghibur hati abah sejak mak pergi. Merekalah racun merekalah penawar. Semoga semuanya menjadi anak yang soleh dan cucu yang sentiasa mengingati atok dan nenek walaupun nenek dah pergi meinggalkan mereka.   Wan, Jiji & Ayoi (Anak2 abang aku) Adam (Anak Adik Perempuan Aku-Ain) Qisya (Anak Adik Lelaki Aku, A'a. Walaupun Qisya bukan anak betul adik aku tapi dia telah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Dan kami sayangkan dia.)

Hospis Malaysia

Photo credit to http://www.hospismalaysia.org Mungkin ramai diantara kita yang tak tau apa itu Hospis Malaysia. Aku tak pelik kalau anda tak tau sebab dulu aku pun tak tau dan tak pernah dengar tentang Hospis Malaysia ni.Aku mula 'kenal' Hospis Malaysia ni bila mak aku mula menghadapi gangguan pernafasan. Ya aku tau mak aku dah meninggal dunia beberapa bulan lepas tapi maafkan aku kerana aku masih belum mampu menyebut arwah mak, Aku lebih selesa menyebut mak sahaja. Kerana mak sentiasa hidup dalam hati aku :-'(   Ok berbalik cerita tentang Hospis Malaysia tadi. Sebenarnya aku sekeluarga diperkenalkan dengan Hospis Malaysia ini oleh doktor dan jururawat yang merawat mak di Hospital Luala Lumpur. Memandangkan mak kerap mengalami gangguan pernafasan dan menghadapi sedikit masalah untuk banyak bergerak  maka mereka mencadangkan supaya mak dibekalkan dengan oxygen dan juga wheelchair. Pada awalnya kami menjangkakan kami perlu membeli peralatan tersebut tetapi rupanya tid

Malam Nisfu Syaaban

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Kakda kongsikan sesuatu yang Kakda teeima daripada Whatsapp Group. Semoga dapat memberi manafaat kepada kita semua. MALAM INI, malam doa diterima, jangan lepaskan peluang minta apa saja hajat kita.  Hari ini 28 March 2021 adalah malam nisfu syaaban sebaik sahaja masuk waktu maghrib. Di sini dinyatakan kelebihan malam nisfu Syaaban sebagaimana sabda Nabi saw, قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ: أَلاَ مُسْـتَغْفِر فَأَغْفِر لَهُ، أَلاَ مَسْتَرْزق فَأَرْزُقهُ، أَلاَ مُبْتَلى فَأُعَافِيه، أَلاَ كَذَا، أَلاَ كَذَا حَتَّى يَطلعُ الفَجْر. Yang bermaksud, Rasulullah saw telah bersabda: Apabila tiba malam Nisfu Syaaban maka kamu hidupkanlah malamnya dan kamu berpuasa di siang harinya, sesungguhnya Allah turun (hampir) padanya dari terbenam matahari ke lang