Thursday, January 14, 2016

Cerita tentang Solat

Dapat ni dari Facebook. Bagus untuk dibaca.
...........................................................................
 
Waktu azan isyak sudah berkumandang di surau dekat simpang tiga itu. tak jauh beberapa meter dari situ ada sebuah pondok menunggu bas. ada seorang budak melayu tengah melepak seorang diri bermain gitar di situ. ada seorang apek tengah menolak basikal tuanya lalu di depan pondok tersebut. tengah syok budak melayu tu goreng lagu Wings sejati, tiba2 gorengan dia terhenti. apek tadi menyapa dia.
 
apek : kawan.. lu.. melayu meh?
melayu : nape apek?
apek : islam?
melayu : dah tentu la! ko nak apa ni?
apek : hehehe.. kawan. jangan marah. tanya saja. sebab wa hairan tengok lu.
melayu : apa hairan?
apek : itu azan dekat surau sudah habis bunyi. lu masih kat sini lagi main gitar. kenapa tak masuk sana sembahyang?
melayu : ish apek ni sibuk pulaaaakk. wa bukan malas apek tapi belum dapat hidayah lagi laa apek hahaha..
apek : hoh? apa itu hidayah?
melayu : apek ni.. hidayah ni macam.. macam.. ala.. itu macam reminder laa.. Tuhan kasi you satu.. satu FEEEEL sama you suruh you buat baik laa hahaha.. suruh ingat sama Dia la itu macam.
apek :oh, hidayah.. dia FEEEELL itu macam ke? hahaha.. baru paham itu hidayah.. kawan.. wa tanya skit lu, bleh?
melayu : sure..
apek : dalam itu azan ada sebut itu translate melayu cakap, marilah solat. wa selalu ternampak ini dalam tv9 la. btul ka?
melayu : betul.
apek : lu tak rase ke itu azan tadi Tuhan kasi lu satu hidayah ke sama lu?
melayu : sebab?
apek : kawan.. dulu aa, ada melayu kasitau sama wa, apa suma jadi atas ini dunia semua Tuhan punya kerja. semua benda jadi atas kehendak Tuhan, semua Tuhan punya izin, btul ka?
melayu : betul..
apek : mana lu tau betul?
melayu : haiyaa saya punya ustaz pun pernah cerita ini macam maa..
apek : oh ye ke? jadi betul la ye
melayu : betul apek
apek : jadi sekarang ni, lu dapat dengar itu azan, sapa punya kehendak, sapa kasi izin?
melayu : Tuhan..
apek : tuhan MANA SATU?
melayu : saya punya Tuhan laa, Allah!
apek : hehehe jangan marah kawan.. rilek.. jadi kenapa Tuhan Allah kasi izin sama lu dapat dengar itu azan?
melayu : mana la aku tau
apek : kawan.. lu ada fikir tak Tuhan kasi lu izin dapat dengar itu azan sebab Dia sayang sama lu? Dia masih lagi sayang sama lu pasal itu lu dapat dengar.
melayu : .....
apek : Dia suruh lu sembahyang. Dia kasi lu dapat dengar itu reminder sebab Dia masih sayang sama lu. Dia sudah kasi sama lu hidayah tapi lu tak nampak ke? lu ada ikut ke tidak? lu takde rasa itu.. itu FEEEELL ke? kawan.. apa jadi kalau satu hari lu tak dapat dengar itu bunyi azan lagi?
melayu : masalahnya aku ni dah bertahun tak sembahyang. sebab.. aku takde rasa nak sembahyang pun!
apek : alah cakap saja la lu malas sembahyang hahahaha kalau lu cakap lu takde rasa mahu sembahyang serupa macam lu cakap lu ni teruk sangat hahaha.. eh lu kerja ka kawan?
melayu : kerja laa
apek : mana kerja
melayu : itu kedai printing tepi kedai ah lui sana
apek : oh itu tempat saya tau! pukul berapa masuk? pukul berapa balik?
melayu : 10 pagi sampai 7 malam
apek : boleh tak lu masuk kerja hari-hari pukul 12 balik pukul 3?
melayu : apa ni apek? gila ke? mau kena potong gaji aku!
apek : kalau datang kerja 2 hari seminggu saja boleh ke?
melayu : ko nak aku kena buang kerja ke?
apek : jadi lu tau kalau lu tak datang kerja, masuk kerja lewat nanti bos marah, potong gaji lu tapi kalau lu tak pergi sembahyang, sembahyang lewat2 itu Tuhan Allah marah lu tak takut ke? hehehe..
melayu : wei apek lu cakap macam lu orang islam laa pulak. apek, lu orang nak sembahyang ke itu lu orang punya hal. wa bukan tak mau tapi wa takde rasa nak sembahyang lagi. lagipun aku dah lupa macam mana nak sembahyang laa.. aku ni orang tak baik, buat apa aku nak sembahyang.
apek : tauke.. kalau lu lapar, apa lu buat? lu mesti cari makan punya kat dapur kan? kalau takde makanan dekat dapur lu keluar pergi beli kan? takde makanan terbang datang cari lu atau jatuh dari langit kan?
melayu : ......
apek : sama la kalau lu mau jadi baik, lu sendiri kena ubah diri lu. kena sendiri yang kena mula langkah dulu laa kawan.. itu sejadah sama dengan itu air sembahyang takde sendiri datang dekat sama lu punya.. lu tak takut nanti orang bawa sama lu itu kain putih sama itu kapur ke hehehehe..
melayu : .....
apek : eh! haiyaa! ok laa kawan, sudah lambat! jalan dulu aaa hehehe..
melayu : humph!!...eh.. eh! eh! apek! wei apek lu nak pergi mana tu? itu masjid mana lu boleh masuk!
apek : kenapa wa tak boleh masuk??
melayu : eeii apek lu pasal apa sembahyang sini bukan kat tokong ke?
apek : nama wa MUSA LEE ABDULLAH la kawan.. sudah 23 tahun masuk islam hehehe..
melayu : ...mualaf... mualaf rupanya.. aku ingat apek kafir mana tadi...
apek : kawan.. itu tadi kita sembang2 lu rasa2 siapa punya kehendak? lu takde rasa itu FEEEELL ke kawan? lu tak nampak lagi ke apa ini semua? hehehe.. itu papan tanda kasi baca kawan.. assalamualaikum
melayu : .."SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN"..
apek : lagi satu kawan.. jangan lupa itu Tuhan Allah bukan tuhan lu seorang punya, tapi Tuhan wa jugak. kalau lu ada pernah baca itu ayat pertama ummul kitab, ada sebut Tuhan Sekalian Alam, takde sebut Tuhan Orang Melayu hahahaa.. haiyya 'alal solah, kawan.. haiyya 'alal..
melayu : .........................................................................................one.. two.. sejati.. itu yang kau ucapkan..
 
"Dialah yang mengaturkan kejadian kamu; maka ada sebahagian dari kamu yang kafir dan ada sebahagian dari kamu yang beriman; dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan ( serta membalas masing-masing )" - at-Taghaabun 64:2
 
extra note : pengertian mualaf dan mukallaf : https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=385688761502972&id=216288981776285

2 comments:

  1. huhuhu.... moga kita terus istiqamah dlm menjalankan ibadat yg diamanahkan pd kita

    ReplyDelete